Top

Balears, territori elèctric

Ni un cotxe dièsel a partir de 2025 i cap de benzina a partir de 2035. El Govern de Balears prohibirà l’entrada i la importació de vehicles tradicionals de forma paulatina i en tot l’arxipèlag, si compleix amb l’esborrany fet públic divendres passat i que vol convertir en llei aprovada a finals d’any. Ja sigui a residents o turistes, la mesura afectarà tots els ciutadans i únicament podran seguir circulant els vehicles diésel o benzina que hi ha en l’actualitat fins que el motor digui prou.

El projecte de llei del Canvi Climàtic i la Transició Energètica preveu també que Balears s’abasteixi d’electricitat l’any 2050 a través d’energies renovables. Al 100%. A més a més, el text insta el sector dels vehicles de lloguer, que cada estiu movilitza milers d’unitats per cobrir la demanda turística, a transformar en elèctrica la seva flota de forma progessiva fins arribar al 100% l’any 2035.

Avui, Balears té la major xarxa de punts de recàrrega per càpita de l’Estat, amb 300. A més a més, l’executiu ha anunciat que a través dels fons que recapti l’anomenat Impost de Turisme Sostenible (ITS) desenvoluparà en els propers cinc anys entre 500 i 700 punts de càrrega ràpids més, amb una inversió superior als 10 milions d’euros.

L’aposta global de balears pel cotxe elèctric no neix amb aquest projecte de llei. Des de 2016, el president del Consell d’Eivissa, Vicent Torres, va adoptar un model elèctric com a vehicle oficial, pocs mesos abans que l’illa acollís el primer Fòrum de la Movilitat Elèctrica d’Eivissa y Formentera. L’esdeveniment va marcar el tret de sortida de polítiques de promoció com la substitució de la flota de vehicles del consell insular per models elèctrics. Igualment, l’Ajuntament de Palma té avui 26 punts públics de recàrrega 238 llocs d’aparcament per a vehicles elèctrics que, a més a més, poden carregar de forma gratuita en determinats horaris i estacionar també en determinats aparcaments del municipi gratuitament.

De moment, el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, s’ha reunit a Brusel·les aquest dimarts passat amb representants de diferents grups parlamentaris del Parlament Europeu i amb el comissari europeu d’Acció per al Clima, l’exministre espanyol Miguel Arias Cañete, per explicar la futura llei. “La trobada ha anat molt bé, perquè els grups parlamentaris amb els que ens hem reunit entenen el problema del canvi climàtic”, va asenyalar Pons en acabar les reunions. El govern balear considera que les seves propostes, que inclouen també l’obligatorietat d’instal·lar plaques fotovoltaiques en edificis y aparcaments públics o privats, s’alineen amb els acords internacionals sobre transició energètica. Quan entri en vigor tots els ajuntaments hauran de substituir l’enllumenat públic per tecnologia LED en cinc anys.