Top

Cinc supercotxes elèctrics: qui ha dit que els vehicles elèctrics no són potents?

Qui pensi que l’electricitat i la velocitat en un vehicle elèctric són conceptes allunyats ha de saber que existeixen uns supercotxes que funcionen amb motors elèctrics i que presumeixen de gran potencia i vistosos dissenys esportius capaços de batre rècords de velocitat.

Si fem cas de les dades del Departament d’Energia dels Estats Units, un cotxe a motor de gasolina o dièsel converteix fins a un 21% de la seva energia de manera directa a les rodes, ja que aquest transforma bona part de l’energia emmagatzemada en el combustible en forma de calor (motiu pel qual aquests vehicles disposen d’un intercanviador de calor situat a la graella davantera). A més, entre el motor i les rodes hi ha la caixa de canvis, molta fricció i molt de pes, que fa perdre encara més energia. En canvi, un vehicle elèctric transfereix entre un 59% i un 62% de la seva energia a les rodes, ja que la cadena de tracció d’aquest (bateria, electrònica de potència, motor) no presenta quasi pèrdues energètiques, i per tant, no necessiten cap intercanviador de calor.

Que un vehicle elèctric perdi tanta energia en comparació amb un vehicle convencional, vol dir que té més tracció, i més tracció significa que pot fer molt més amb menys potència. Així que, no ho dubtis ni per un moment, els cotxes elèctrics poden ser molt potents!
Hem fet una selecció de cinc dels denominats supercotxes; potents, ràpids i elegants, demostren les capacitats dels elèctrics i dels seus motors no contaminants.

NIO EP9 – L’elèctric xinès que no para de fer rècords
De la mateixa manera que la Fórmula 1 és un banc de proves per als fabricants a l’hora d’incloure innovacions tecnològiques als seus cotxes, el fabricant xinés NIO aprofita la seva escuderia de Fórmula-E per desenvolupar la tecnologia necessària per crear cotxes que marquin una diferència en el mercat del vehicle elèctric.
Xina és el país amb més vehicles elèctrics en circulació de tot el món – prop de 350.000, segons dades de l’Agència Internacional de l’Energia – i l’experiència adquirida ha fet que els fabricants xinesos NIO hagin apostat per treure al mercat l’EP9, un cotxe esportiu, elèctric i autònom, que està marcant el pas a cop de rècord en diversos circuits de curses. Per exemple, a Nürburgring va ser el cotxe més ràpid que ha completat el circuit nord, també conegut com ‘L’infern verd’, amb un temps de 6m 45.900s.

El NIO EP9 també ha deixat marca al Circuit of the Americas, on també va esdevenir el cotxe de producció de fàbrica més ràpid en dues categories: amb conductor (2 minuts, 11,30 segons, amb una velocitat màxima de 274km/h) i sense conductor (2 minuts, 40,33 segons, amb una velocitat màxima de 257km/h).

TESLA MODEL S / MODEL X – O com els cotxes elèctrics van resultar atractius
No fa falta presentacions. Tesla és una de les marques de cotxes elèctrics més famoses arreu del món i la que ens va fer veure que els cotxes elèctrics també podien ser sexis.
Tot i que el recent llançament del Model 3 ha causat un rebombori notable, són els seus germans grans, l’esportiu Model S i el SUV Model X, els que han marcat un abans i un després de la manera com veiem els cotxes elèctrics.
Considerar el Model S o el Model X com a ‘supercotxes’ pot resultar un pèl pretensiós, però s’ha d’admetre que un Tesla en mode ‘Ludicrous’, que fa que el cotxe vagi de 0 a 100kms/h en prou feines en 2,8 segons, és espectacular (https://www.youtube.com/watch?v=vCZudNwk2QQ).
De fet, un Tesla Model S va guanyar a un Lamborghini Aventador en una cursa a pista curta. (https://www.youtube.com/watch?v=_NnNEuxqoPo)
Sense cap dubte, els Models S i X encara tenen un potencial molt gran per explotar.

VOLAR-E – L’avi català dels supercotxes elèctrics
Al 2013 el centre de desenvolupament Applus Idiada, amb seu a Santa Oliva, va ser un dels pioners a l’hora de fabricar un supercotxe elèctric, el Volar-e, amb una potència equivalent a uns 1.000 CV, tota una fita per a la recerca i el desenvolupament català. La construcció del Volar-e va requerir de la creació de noves tecnologies aplicades al vehicle elèctric que s’estan portant a terme en altres cotxes elèctrics, tant de carretera com de competició.

RIMAC CONCEPT ONE – “Has vist això?”
Si alguna marca està apostant molt fort pels cotxes elèctrics esportius de gamma alta, aquesta és l’automobilística croata Rimac. De moment només té dos models al mercat, el Concept ONE i el Concept S, però ja estan causant una gran sensació arreu, sobretot el primer.
Amb una estètica pròpia d’un GT i tecnologia punta, el Concept ONE va néixer amb la voluntat de ser “el millor supercotxe elèctric i no el millor supercotxe amb un motor elèctric”, segons l’automobilística Rimac. I pels vídeos que corren a la xarxa, es pot dir que el Concept ONE és una de les grans revelacions en el món de l’automòbil ja que, deixant ben patent que és 100% elèctric, per la seva presència i potència no deixa a ningú indiferent.
Aquí també el podeu veure com li passa la mà – de manera figurada – per la cara a tot un Ferrari Laferrari.

VANDA DENDROBIUM – 100% elèctric, 320km/h
L’última perla que s’ha presentat fa poc al Saló de l’Automòbil de Ginebra d’aquest 2017 ha sigut el Vanda Dendrobium. La marca de Singapur va captivar tothom amb un biplaça en forma de llàgrima. El nom és un tipus d’orquídia, ja que el Dendrobium s’obre tant pels costats com per sobre, creant una imatge entre agressiva i sorprenent.
Si finalment entra en producció a finals d’aquest any 2017, el Dendrobium seria un dels supercotxes elèctrics més ràpids del mercat, ja que podria agafar fins als 320km/h.

Aquests són alguns dels supercotxes elèctrics que estan marcant la diferència avui en dia. Però tota aquesta tecnologia també té la seva aplicació en models que estan en el mercat i que omplen els nostres carrers amb els seus vistosos dissenys i les seves grans prestacions.
Qui havia dit que els cotxes elèctrics eren avorrits?

Avís legal   |   © Ajuntament de Barcelona. Barcelona Activa 2010   |   info@livebarcelona.cat