Top

Com la Xina i Noruega van molts kilòmetres endavant en mobilitat elèctrica

Des de LIVE no parem de dir que la mobilitat elèctrica ja és aquí i que tindrà una empenta més gran en un futur molt proper a nosaltres, però avui volem parlar de dos països on el cotxe elèctric té una presència punyent a les carreteres i a les ciutats: Xina i Noruega.

La Xina té un problema de contaminació molt greu, ja que, sobretot en àrees molt poblades com ara Pequín, no és estrany que les partícules provinents de la contaminació arribin a nivells extremadament perillosos per a la població i pel medi ambient. Per això des de fa un temps que el govern de la República Popular està incentivant l’ús del transport sostenible, mitjançant la repopularització de la bicicleta per fer distàncies curtes, i el vehicle elèctric per les flotes de transport públic i pel transport privat.

Des de fa 8 anys seguits, la Xina és el mercat mundial més gran de l’automòbil elèctric, amb més de 26 milions de vehicles venuts. Només al 2016 es van vendre 507.000 turismes elèctrics, gairebé la meitat (un 46%) respecte a les ventes mundials i, segons l’Agència Internacional de l’Energia, és el líder mundial en l’electrificació del transport, ja que gairebé un terç dels més de dos milions de cotxes elèctrics del món circulaven l’any 2016 per Xina, en concret, 648.770 turismes d’aquest tipus.

L’espectacularitat de les xifres té molt a veure, òbviament, amb que la Xina és el país més poblat del món i que, després d’un temps de creixement descontrolat, va prenent més consciencia mediambiental. També cal dir que la economia del seu país està en part controlada per un govern que és present als òrgans de control de les grans empreses de diversos sectors, com ara l’automoció o les infraestructures. D’aquesta manera pot disposar dels mitjans necessaris per impulsar la construcció de punts de recarrega dels cotxes elèctrics.

Pel que fa a Noruega, es pot ben dir que és tot un exemple a seguir a l’hora d’establir plans de desenvolupament de la mobilitat elèctrica, ja que la penetració del cotxe elèctric al seu parc mòbil és del 37%, una xifra record. A data de gener del 2017, un 28,76% dels cotxes matriculats del país nòrdic ja eren elèctrics (entre elèctrics purs i híbrids endollables), i al desembre del 2016 es va arribar fins a 100.000 vehicles totalment elèctrics. De fet, Noruega té l’objectiu – que amb aquest panorama sembla prou realitzable – que a partir de l’any 2025 el 100% de les vendes d’automòbils siguin elèctrics. Fins a 15 models elèctrics s’ofereixen a Noruega, més que a la majoria de mercats. Cal dir que el model de cotxe més venut en un sol mes a Noruega de tots els temps ha sigut un cotxe elèctric: el Tesla S.

Gran part de les ventes es deuen als incentius que té el cotxe elèctric a Noruega, com ara la possibilitat de fer servir el carril bus en algunes ciutats, l’aparcament gratuït, el fet de no pagar algunes autopistes o l’àmplia xarxa de punts de càrrega. Però la mesura que ha fet que els consumidors noruecs triïn un vehicle elèctric per sobre d’un convencional és el de l’exempció d’IVA en la compra dels cotxes elèctrics. Si es té en compte que l’IVA a Noruega és del 25% el fet de no pagar l’impost fa que el preu de venda d’un cotxe elèctric sigui significativament inferior al d’un cotxe amb combustible convencional.

Noruega també té una alta conscienciació pel medi ambient, una cosa que està molt arrelada a la societat escandinava, així com també una voluntat ferma de deixar de dependre dels combustibles fòssils a curt termini. De fet, el 98% de l’electricitat que genera Noruega prové de centrals hidroelèctriques, una font d’energia neta i renovable.

A LIVE estem alerta en les mesures que adopten aquests dos països en matèria de mobilitat sostenible, i considerem que són dos models que es poden posar d’exemple de bones pràctiques a l’hora de promoure-la!

Si vols saber quins avantatges i incentius pots tenir a Catalunya a l’hora de tenir un vehicle elèctric, no dubtis en donar un cop d’ull a la nostra pàgina!