Top

Els tres principals falsos mites sobre el vehicle elèctric

La implementació cada vegada més gran del vehicle elèctric és urgent. El 10% de les morts a tot el món són causades per la contaminació. L’aire que respirem ja és el quart factor de risc de mort. Barcelona supera el 30% dels límits de contaminació que marca l’Organització Mundial de la Salut. (OMS). Cada any moren a Barcelona unes 700 persones a causa de la mala qualitat de l’aire, un perill invisible que ataca mica en mica les vies respiratòries i el cor. Tot i que les matriculacions de vehicles d’energies alternatives, sobretot híbrids, va en augment i ja representa el 5% del total a Espanya, encara hi ha 600.000 vehicles contaminants a la ciutat de Barcelona davant dels 6.000 totalment elèctrics. Tot i els beneficis evidents del vehicle elèctric, començant pel més important expressat aquí en referència a les emissions contaminants, els usuaris que es plantegen comprar un cotxe encara tenen moltes reticències a l’hora de decidir-se per un vehicle elèctric, dubtes generats per falsos mites que ens agradaria desmuntar:

Un cotxe elèctric és molt més car

És cert que fa alguns anys el preu dels vehicles elèctrics era substancialment més alt que el de combustió, però les marques han aconseguit reduir costos arribant a uns preus assequibles que al costat de les ajudes i els avantatges addicionals (no pagar benzina ni peatges, entre d’altres) fan que adquirir un vehicle elèctric comenci a sortir a compte; Actualment podrem adquirir un model tipus urbà com el Citroën C Zero per 19.000 € o el Renault Zoe per 17.000 un preu molt similar a un Clio de gasolina de característiques similars. Però també podrem comprar una berlina com el Nissan Leaf per 27.800 o el Hyundai Ioniq per 27.300, quan un Voslkwagen Passat està en 22.000 o un Audi A3 està en 26.000. Fins i tot pots adquirir monovolums i tot terrenys per preus no gaire més alts que els seus homòlegs de gasolina o dièsel:

https://cincodias.elpais.com/cincodias/2018/01/29/companias/1517241418_993349.html

A més podràs optar a ajudes governamentals com el Pla Movalt que reduiran encara més el cost. Pots informar-te aquí:

https://www.zurich.es/es-es/blog/articles/2018/02/ayudas-comprar-coche-electrico-plan-movalt-2018

És cert que el preu continua sent un obstacle per a molts però cal tenir en compte que en cinc anys aquesta diferència està amortitzada i que la vida útil d’un vehicle elèctric és d’uns setze anys o 300.000 km, encara que s’estima que amb la millora de les bateries podria ser més, (a més que pots canviar-la o tenir-la de lloguer) sense esmentar els problemes associats a les mecàniques de combustió, que amb el pas dels quilòmetres i dels anys es tornen cada vegada més delicades, i el pas pel taller per a reparacions cada vegada més habitual.

Un cotxe elèctric té poca autonomia

En aquest aspecte els nous cotxes elèctrics també han millorat molt. Depèn de la marca i el model, van d’una autonomia de 150 km a 600 km. Dins dels cotxes amb preus més populars l’autonomia ronda els 300 km. Aquí tens un resum dels deu cotxes amb millor autonomia:

https://blog.holaluz.com/los-10-coches-electricos-con-mas-autonomia-de-este-2018/

A més, segons el punt de recàrrega (hi ha diferents tipus) el cable utilitzat i el nostre vehicle, podrem realitzar una recàrrega ràpida de 30 minuts en una parada. En aquest article es clarifica els tipus de recàrrega i el temps que requereix cada un:

https://coches.rastreator.com/informacion/cuanto-tarda-coche-electrico-cargar

La DGT aconsella fer parades durant viatges llargs. Així per exemple, un trajecte de 600 km de Barcelona a Madrid, és recomanable parar una mitja hora per estirar les cames, descansar etc. El temps necessari per carregar la bateria. No hi ha tanta diferència respecte al comportament en carretera que tindríem amb un cotxe de combustió, amb el qual a més també cal parar a posar gasolina.

A la llarga, contaminaran més

Tot i que la majoria d’usuaris tenen bastant clar que un vehicle elèctric és molt més ecològic que un de combustió, és natural preguntar-se si la fabricació de les bateries o el deteriorament i abandonament d’aquestes no seran a la llarga també contaminants. Tot i que els vehicles elèctrics tenen els seus punts febles i en la seva fabricació es genera contaminació i també en la generació de l’electricitat que els propulsa (depenent de si prové de centrals nuclears de carbó o prové d’energies renovables), comparat amb les emissions que generen els vehicles de combustió, la xifra segueix sent molt més baixa, com demostra aquest exhaustiu article sobre el tema:

https://www.motor.es/noticias/coche-electrico-contamina-201737700.html

En aquest altre article es demostra que incloent la fabricació de bateries, un cotxe elèctric contamina menys que un de combustió.

https://movilidadelectrica.com/incluyendo-la-fabricacion-de-la-bateria-los-coches-electricos-contaminan-menos-que-los-de-combustion/

Pel que fa a les bateries, si la seva vida útil per a la mobilitat s’acaba, poden ser reciclades com bateries per a la llar i que siguin útils com a sistema d’emmagatzematge d’electricitat. Quan finalment aquesta bateria està tan envellida que no pot ser reutilitzada, es recicla, i el 90% dels seus components són recuperables. Els fabricants les retornen a les plantes on es desmunten, així que no s’abandonen en un abocador. Tal com ens explica en aquest cas Renault, però és la política de tots els fabricants:

https://corrienteelectrica.renault.es/asi-es-la-segunda-vida-de-las-baterias-del-coche-electrico/

En definitiva hi ha moltes més raons per adquirir i circular amb un cotxe elèctric, el preu s’amortitza cada vegada en menys anys, l’autonomia és cada vegada més gran, les càrregues cada vegada més ràpides i al costat de l’evolució de les energies renovables com a font principal de l’energia que els propulsa, es converteixen en vehicles molt més ecològics, directament i indirectament.