Top

Logística de l’última milla: Les ciutats necessiten vehicles de baixes emissions

Aprofitant la participació de la plataforma LIVE el 16 de març al eShow 2016 de Barcelona, volem contrastar diferents dades sobre la logística de l’última milla. Al mateix temps intentarem mostrar algunes claus per millorar la gestió en la distribució urbana de mercaderies.

En les societats desenvolupades, cada vegada un major percentatge de persones viu a les grans ciutats. Segons les prediccions, l’any 2030 un 60% de la població mundial es concentrarà en aquestes metròpolis. Això suposa una creixent densitat de trànsit convertint-se en un problema amb moltes derivades. És per això que posem el focus en el transport de mercaderies, el que s’anomena logística de l’última milla, el trajecte final que realitzen els vehicles de repartiment des dels centres de logística al seu destinatari

Tots som conscients que cal posar remei amb solucions eficaces a les ciutats. Per fer-nos una idea en xifres, l’any 2015, més de dotze milions de persones van morir en el món per culpa de la contaminació atmosfèrica, segons l’OMS. Sent el CO2 el principal motiu de càncer de pulmons i de bufeta, els vehicles de transport de mercaderies són responsables del 25% d’aquestes emissions i suposen un 50% dels vehicles dièsel que circulen per les nostres ciutats.

Una de les respostes passa per la implantació de vehicles de baixes emissions com furgonetes elèctriques, camions de gas natural, bicicletes i motos elèctriques. Les empreses que es dediquen a la gestió dels transports d’articles i aposten per aquest canvi poden comprovar com disminueixen moltes de les despeses relacionades i són cada vegada més apreciades pels seus clients. Són vehicles que requereixen menys manteniment, disposen de places d’estacionament i càrrega especials, accés a zones restringides dins de les ciutats i subvencions per part de les administracions. A més suposa una repercussió mediàtica important, bona reputació per la responsabilitat social corporativa, millor posicionament davant la competència, vehicles amb major visibilitat i la imatge de l’empresa guanya en modernitat i utilització de les noves tecnologies.

En aquest àmbit, un sector que està creixent especialment i que utilitza aquest tipus de gestió de transport és el de eComerce. Es calcula que un 75% de la població de tot el món ha realitzat almenys una compra per internet i s’estima que el 2016 tindrà una penetració del 46,4% a nivell global. Empreses com Amazon ja s’estan movent per gestionar els seus lliuraments de manera més sostenible i estan fent proves amb drones. També podem fixar-nos en l’exemple de Redyser que ha donat un pas important en adquirir l’empresa de lliuraments sostenibles Emakers.

Tots tenim clar que els vehicles de dièsel i d’alts nivells de contaminació algun dia formaran part del passat, però per desgràcia avui en dia encara són part del present. Cal que institucions i empreses donin el primer pas per demanar i oferir serveis més sostenibles i que les nostres ciutats siguin llocs més sostenibles i saludables per viure.