Top

Restriccions a Barcelona: el meu vehicle està afectat?

A partir de l’1 de desembre hi haurà restriccions a la zona entre la ronda litoral i la ronda de dalt que afectaran als cotxes contaminants els dies que hi hagi episodis de contaminació ambiental alta; un fenomen que, desafortunadament, ja passa entre una i tres vegades cada any i que amb aquesta nova normativa es pretén que no pugui passar més sovint.

Barcelona és la ciutat amb la densitat de vehicles més gran d’Europa: 6.000 per km2. Per això, no és estrany que hagi seguit el camí d’altres ciutats grans com ara París, Londres, Madrid, Beijing, Ciutat de Mèxic, Sao Paulo o Nova Delhi a l’hora de prendre aquest tipus de mesures, sobretot quan totes aquestes ciutats s’han proposat de cara al 2030 reduir considerablement les seves emissions del transit rodat i, fins i tot, eliminar-les per poder gaudir d’una millor qualitat de l’aire, obtenint d’aquesta manera una millor qualitat de vida. Amb aquesta mesura preventiva es preveu reduir considerablement la despesa sanitària en malalties i complicacions resultants de la contaminació atmosfèrica.

Parlem de dades: El 68% de la població de Barcelona està exposada a valors de NO2 superiors als recomanats, mentre que també un 95% de la població ho està a valors de PM superiors als recomanats per la OMS. 659 persones moren cada any per complicacions derivades de la contaminació només a Barcelona.

Per poder tenir un aire més net i gaudir de millor salut s’aniran implementant, de manera gradual i mitjançant quatre etapes, diferents restriccions de circulació fins al punt que al 2025, d’aquí a set anys – és a dir, la mitjana del temps d’amortització d’un vehicle de primera mà -,  només podran circular lliurement pels municipis de l’AMB aquells vehicles amb l’etiqueta ambiental de la DGT.

Primera etapa de restriccions: a partir de l’1 de desembre de 2017

En aquesta primera etapa les restriccions només es posaran en pràctica durant els episodis decretats de contaminació atmosfèrica.

Hi ha dos tipus de zones on es faran les restriccions: l’anomenat Àmbit 40 i la Zona de Baixes Emissions, o ZBE, on les restriccions seran diferents.

L’Àmbit 40 el formen els termes municipals sencers de Badalona, Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Barcelona, Castellbisbal, Castelldefels, Cerdanyola del Vallès, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, la Llagosta, Martorell, Martorelles, Molins de Rei, Mollet del Vallès, Montcada i Reixac, Montmeló, Montornès del Vallès, Pallejà, el Papiol, Parets del Vallès, el Prat de Llobregat, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Fost de Campsentelles, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Quirze del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa i Viladecans.

Durant aquesta primera etapa de restriccions, quan hi hagi episodis de contaminació atmosfèrica no podran circular pels municipis de l’Àmbit 40:

  • Els turismes anteriors a Euro 1 (amb matriculació anterior a 1997)
  • Les furgonetes anteriors a Euro 1 (amb matriculació anterior 1994)

La ZBE és l’espai que queda comprimit entre la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral i que avarca gran part de Barcelona i L’Hospitalet de Llobregat, i les parts limítrofs de Cornellà del Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besós amb les Rondes. Queden excloses de la ZBE la Zona Franca industrial, Vallvidrera, Tibidabo i les Planes.

Les restriccions d’aquesta zona també es duran a terme en aquesta primera etapa quan hi hagi episodis de contaminació atmosfèrica, però de dilluns a dijous de 7 a 20h (divendres pendent).

  • Turismes sense etiqueta ambiental de la DGT (vehicles de gasolina anteriors al 2000 i dièsels d’abans de 2006)
  • Furgonetes anteriors a Euro 1 (amb matriculació anterior al 1994).

Queden exempts de manera permanent els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, serveis d’emergència (policia, bombers, ambulàncies) i serveis essencials (mèdic i funerari).

Durant el 2017 queden exempts les motos, els camions, els autocars, els autobusos i les furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3.

Aquestes restriccions s’anunciaran amb anterioritat per tots els canals públics possibles: mitjans de comunicació, panells de les carreteres, xarxes socials i allà on fos necessari. Durant l’episodi de contaminació, s’activarà tot el transport públic disponible i també s’activarà un nou títol de transport públic d’anada i tornada a preu reduït.

Segona etapa de restriccions: a partir de l’1 de gener de 2019

Permanents durant els dies feiners a tot l’Àmbit 40.

  • Turismes Euro 1 i anteriors (matriculats abans de 1997)
  • Furgonetes anteriors a Euro 1 (matriculació anterior a 1994)

Tercera etapa de restriccions: a partir de l’1 de gener de 2020

Permanents durant els dies feiners de 7h a 20h la ZBE

  • Els vehicles de tot tipus sense etiqueta ambiental de la DGT (gasolina anteriors a 2000 i dièsels d’abans de 2006)

Quarta etapa de restriccions: a partir de l’1 de gener de 2025

Permanents a tots els municipis que formen part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona:

  • Els vehicles de tot tipus sense etiqueta ambiental de la DGT

Tinc un vehicle sense etiqueta ambiental. Què faig?

Si encara no tens l’etiqueta ambiental de la DGT al teu vehicle pots consultar si la pot tenir a www.dgt.es. En el cas que el teu cotxe pugui tenir-la i no la has rebut a casa, cal que facis una reclamació, ja sigui online o presencialment en alguna de les delegacions de la Direcció General de Trànsit. També cal aclarir que les sancions no es faran efectives segons si es porta l’etiqueta enganxada o no, sinó que les autoritats podran aturar als vehicles que no la portin i comprovar, segons el número de matrícula, si es tracta d’un vehicle apte o no per poder circular durant les restriccions. En cas que es tracti d’un vehicle afectat, se li aplicarà una multa de 100 euros al conductor, una sanció lleu sense pèrdua de punts, i se’l convidarà a no entrar a la ciutat.

Segons dades de l’AMB, les noves restriccions afectaran, a la pràctica, uns 112.000 vehicles dels que circulen habitualment per l’àrea de Barcelona, l’equivalent al 14% del parc circulant.

Si tens una empresa amb una flota de furgonetes, o turismes que no compleixen els requisits, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB ofereixen tota una sèrie d’ajuts per a la renovació de les flotes de vehicles, així com diversos avantatges fiscals  per tenir un vehicle sostenible. A LIVE també podem donar-te assessorament tant per passar la teva flota a la mobilitat sostenible com a l’hora d’aconseguir ajudes per poder adquirir un vehicle sostenible amb el que podràs circular per tot arreu sense problemes!

De fet, a la Plataforma LIVE estem desenvolupant projectes de transformació de flotes d’empreses privades a flotes més sostenibles, concretament elèctriques i de gas natural, com a solució energèticament i econòmicament positiva per a les empreses, i com a millora de la qualitat de l’aire i la qualitat de vida de la ciutadania.

D’altra banda, si tens un vehicle contaminant i el portes a desballestar, obtindràs la Targeta Verda Metropolitana: tres anys absolutament gratuïts de transport públic sempre i quan no adquireixis un altre vehicle mentre tinguis la targeta.

Un altre dels projectes que està en marxa és la de la promoció i condicionament dels park&ride, és a dir, dels aparcaments que es troben a les estacions de tren properes a les zones afectades, així com la construcció de nous carrils BUS-VAO per poder entrar i sortir de la ciutat.

A nivell de mobilitat interna, Barcelona està treballant per poder incrementar el número de carrils bici per tota la ciutat, així com també per poder millorar-ne els recorreguts. També durant aquest any 2018 ha d’entrar en funcionament la nova línia de metro L10sud. I si es tracta d’anar a peu, també hi ha projectades més superilles que portaran més carrers de vianants, amb el que es millorarà la qualitat de l’aire, com també la qualitat de vida dels habitants de la ciutat.

Barcelona ha signat una declaració d’intencions emmarcada en el grup de ciutats C40, de la qual en forma part juntament amb París, Copenhaguen, Londres, Vancouver, Ciutat de Mèxic i altres per poder fer de Barcelona una ciutat lliure d’emissions el 2030.

Per a més informació:

www.livebarcelona.cat

www.barcelona.cat/qualitataire

Youtube