Top

Saps com es pot reduir la contaminació de 20 cotxes d’un sol cop?

Per moure 50 tones de pes d’una banda a l’altra d’Europa amb poques parades cal un gran vehicle, un tràiler, que pot consumir tan combustible com el de 44 cotxes, segons els càlculs de l’empresa d’enginyeria energètica EVARM. Però la contaminació que produeix es podria reduir a la meitat i d’una manera ben fàcil: passant el seu sistema de combustió al dual-fuel, que combina Gas Natural Vehicular (GNV) amb el combustible del camió.

El GNV és un combustible net, ja que no conté impureses ni residus de cap tipus, : emet fins a un 30% menys de CO2 (causant de l’efecte hivernacle), i un 80% menys de NOx i un 95% menys de partícules PM (causants de problemes de salut pública) que la benzina o el gasoil, i té la mateixa autonomia i potència que un combustible convencional a un cost sensiblement més baix. Francesc Ribas Gimenez és el CEO d’EVARM, una empresa de Sant Boi de Llobregat que fa conversions al dual-fuel, a mida i de qualitat, per a vehicles professionals de gran format, com camions, furgonetes, autocars i autobusos: “Estem parlant del fet que passar-se al gas natural significa un estalvi d’entre el 20 i el 25% cada 100 kms”.

Així doncs, el GNV és un combustible sostenible?

De fet, Ribas diu que “l’ideal seria que els vehicles professionals anessin amb electricitat, però la tecnologia per fabricar bateries que moguin un camió i un tràiler encara s’ha de desenvolupar”. Però canviar el camió o tràiler al dual-fuel ja suposa un ascens del vehicle dins de la categoria energètica de manera significativa: un vehicle dièsel de transport de mercaderies, un cop modificat, pot passar de no tenir etiqueta ambiental a poder fer ostentació de la etiqueta “ECO”. Això significa que en el futur un vehicle d’aquest tipus podrà circular sense problemes ni més restriccions – a part de les ja ordinàries per a un vehicle de mida gran – per l’àrea metropolitana de Barcelona i altres indrets d’Espanya i d’Europa. Per exemple, a Barcelona un camió a GNV podria circular per les Rondes sense problemes en casos de contaminació ambiental.

Què he de fer per convertir el meu vehicle a GNV?

En cas d’un turisme convencional, el canvi a GNV és un procediment barat, simple i que es pot fer en qualsevol taller homologat, amb una instal·lació relativament fàcil per a un tècnic degudament qualificat. Però Giménez explica que a EVARM només modifiquen els vehicles professionals de mida gran i que per fer-ho triguen una setmana a instal·lar tot el sistema en un camió: “Nosaltres fem vestits a mida. No només per a cada client, sinó per a cada vehicle”. I afegeix que en els més de dos anys en funcionament només un cop van ho fer en dos camions, encara que el software, això sí, va acabar sent diferent. “Un cotxe potser té un parell de centraletes elèctriques, metre que un camió pot arribar a necessitar-ne unes 20, i això necessita un programari que ho enllaci tot”, aclareix.

De debò que el GNV és segur? No explotarà pas?

Quan la gent pensa en “gas natural” és comú que el primer et vingui a la ment sigui un combustible gasós i inflamable, i que quan es conjuga amb “motor d’explosió” la relació sigui òbvia. Però no és així: el GNV és gas natural liquat o comprimit. No explota i es pot consumir de manera segura fins i tot en les carreteres que posen a prova els amortidors del cotxe. De fet, el GNV és tan segur com el gas butà domèstic que s’utilitza per cuinar o per a les estufes. Qui més qui menys ha vist més d’un cop al repartidor de butà anunciant la seva arribada mentre li clava cops a una bombona amb un objecte metàl·lic.

Puc comprar-me un vehicle GNV de fàbrica?

Diversos fabricants, com ara Seat, Volkswagen, Volvo o Scania ja treuen de fàbrica diversos models que funcionen amb GNV, tant vehicles professionals com turismes (en aquest enllaç podeu veure el catàleg de GASNAM en format PDF amb tots els vehicles disponibles al mercat a data de juliol de 2017), però de moment la opció més popular a Espanya és la de convertir el vehicle d’un sistema de benzina al sistema dual-fuel amb GNV. “Si vols un turisme a gas, ara se’n fabriquen de bons, però els camions necessiten potència i tot i que se’n fan de fàbrica no passen de 400cv. I aquest és un país costerut”, clarifica Ribas. A part de la qüestió orogràfica, també hi ha el cost, ja que el canvi a dual-fuel costa, de mitjana, uns 14.000 euros per vehicle, encara que això depèn en bona mesura dels tancs de combustible, ja que hi ha un recipient per a cada tipus de GNV. “El més avançat és el de gas criogenitzat entre -160ºC i -180ºC, que és el que també fan servir els coets de Space X”, diu Ribas. Tot i això, també especifica que en qüestions de rendiment no hi ha un gas millor que altre, sinó que la tria del gas es fa més per la ubicació de les gasineres en una determinada ruta.

Aquí també pots veure el mapa actual de gasineres de GNV a Espanya, i recordem que, amb l’apertura de la nova gasinera de Gas Natural a la Zona Franca a principis de juliol, Catalunya ja hi ha fins a 12 estacions de GNV on pots proveir el teu vehicle i cinc més de projectades.

Des de LIVE també donem suport a la transformació de tot tipus de vehicles a GNV. Pots consultar més aquí.

Avís legal   |   © Ajuntament de Barcelona. Barcelona Activa 2010   |   info@livebarcelona.cat